گیاهان دارویی
کفیر،نوشابه ای تخمیری

 

در قدیم، کفیر در بیمارستان ها و آسایشگاه ها برای بهبود مشکلات مختلفی مثل بی نظمی های متابولیک، تصلب شرائین و بیماری های آلرژیک استفاده می شد و حتی در مواقعی که هیچ راه درمانی برای بیماری هایی مثل سل، سرطان و اختلالات گوارشی وجود نداشت، مصرف کفیر را به بیماران تجویز می کردند.

دانشمندان زیادی فواید کفیر را تأیید کرده اند، اما هنوز در حال اثبات یافته های تجربی هستند.

تحقیقاتی نیز بر روی فعالیت ضد توموری کفیر انجام شده است. کشت های خاصی از کفیر وجود دارند که می توانند به ترکیبات جهش زا(موتاژن) مثل ایندول و ایمیدازول متصل شوند. فعال شدن سیستم ایمنی بدن با کفیر و با اسفنگومیلین های جدا شده از لیپیدهای آن در دو محیط زنده و غیر زنده ثابت شده است.

کفیر حاوی پروتئین و بعضی اسیدهای آمینه ضروری است. تریپتوفان یکی از این اسید آمینه هاست که به دلیل اثر آرام بخش آن بر سیستم عصبی شهرت دارد و نیز به علت داشتن املاح مهم برای سلامتی از جمله منیزیم و کلسیم، برای جلوگیری از عوارض سیستم عصبی در رژیم های غذایی توصیه می گردد.

کفیر غنی از ویتامین های گروه B مثل B12, B1 و ویتامین K است که در عملکرد صحیح کلیه ها، کبد و سیستم عصبی نقش بسزایی دارند.

خاصیت های کفیر

خواص زیادی در زمینه ی تنظیم فلور میکروبی روده بزرگ و پیشگیری از بعضی بیماری ها به کفیر نسبت داده شده که با تحقیق بر روی حیوانات به اثبات رسیده است. این خواص مفید عبارتند از:

- هضم لاکتوز در کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند

- تولید آنتی بیوتیک توسط میکروفلور کفیر علیه میکروارگانیسم های مضر

- ضد سرطان

- اصلاح فلورمیکروبی محیط روده

- هضم سلول های مخمری

- ترشح بزاق دهان

- جلوگیری از نفخ

- درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی

- تحریک ترشح شیره ی معده

- درمان اسهال

- درمان سندرم خستگی

- مقوی برای زنان باردار، شیرده و مسن

- موثر در زیبایی پوست

- کمک به بیماران رنجور از ایدز

به هر حال بشر با کسب تجربیات بسیار زیاد به این نتیجه رسیده است که هر چه به طبیعت نزدیک تر شود و از مواد طبیعی مصرف کند، سالم تر می ماند.

مصرف نوشیدنی های تخمیری با وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی می تواند جانشین مناسبی برای نوشیدنی های مصنوعی که با انواع رنگ های مصنوعی، شکر و مواد شیمیایی تولید می شوند، باشد، چون علاوه بر اینکه خطرات آنها را ندارد، منافع زیادی برای سلامتی دارد.

نوشته شده در تاريخ جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

مامیران یا "مامیزان کبیر" گیاهی داروئی از تیره "خشخاش Papaveraceae" است که نام علمی آن"Chelidonium Majus"می باشد .مامیران ،" گیاه پرستو " میز نامیده میشود.

گیاهی است علفی، چندساله با شیره نارنجی رنگ، منشعب به رنگ سبز تیره، واجد كرك های پراكنده و دارای بن ساقه ای پوشیده از قاعده های پایای برگ ها و ساقه ای منشعب به ارتفاع ۹۰- ۳۰ سانتیمتر. برگ ها شانه ای دارای ۷-۵ برگچه تخم مرغی تا مستطیلی شكل. گل آذین چتر مانند آن دارای ۶-۲ گل، گل با دو كاسبرگ آزاد و ریزان و چهار گلبرگ كامل زرد رنگ، واژ تخم مرغی است. پرچم ها زرد رنگ، میوه به شكل كپسول كشیده، كمابیش مستقیم و فاقد كرك است.

دانه های آن سیاه رنگ هستند. اندام دارویی مامیران قسمت هوایی گیاه است كه در هنگام گل دادن جمع آوری می شوند. از مامیران به صورت خوراكی به عنوان صفراآور، ضداسپاسم، مسكن (ضعیف) و مدر و به صورت موضعی در درمان زگیل استفاده می شود. در طب گذشته از تمام قسمت های گیاه مامیران به ویژه شیرابه و ریشه آن در درمان ناراحتی های پوستی به ویژه برص، درد دندان و نیز به عنوان صفراآور استفاده می كردند.

سرشاخه هوایی مامیران دارای ۱-۱/۰ درصد آلكالوئید با بیش از ۲۰ آلكالوئید است. این گیاه در زمین های بایر به صورت خودرو رشد می كند و به صورت وسیعی در اروپا و آسیای شمالی و مركزی می روید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

حساسیت یا آلرژی یک واکنش دگرگون شده و یک واکنش غیرعادی است که در یک بافت ویا در چند بافت مختلف از بدن بروز می کندو علایمی از خود نشان می دهد.علت بروز آن به یک ماده بی جان ارتباط دارد که ممکن است یک ماده غذایی یا شیمیایی باشد که فرد راممکن است به بیماری روانی یا جسمی دچار کند.غذاها و خوراکی های ناسالم وآغشته به مواد شیمیایی که باعث بروز حساسیت در انسان می شود بیماری زا بوده و تندرستی را از ما میگیرند و کوتاه کننده عمر هستند.معروف ترین غذاها و خوراکی هایی که باعث حساسیت عصبی و بیماری و یا اعتیاد خفیف می شوند،عبارتنداز: غلات،قند،شکروشیرینی های دیگر،چای،قهوه،سرخ کردنی،ماست و دوغ(به مقدار خیلی زیاد)،شکلات،تخم مرغ وسیگار.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.

 

 

دومین گروه:

 

 

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .

 

 

 

سومین گروه:

 

 

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .

 

 

 

چهارمین گروه:

 

 

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).

 

 

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

گیاهان دارویی

جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این باورند هر چند گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری ها می توانند به تنهایی یا به همراه داروهای شیمیایی موثر باشند، اما در بسیاری از بیماری ها نمی توانند جایگزین داروهای متداول گردند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا- منطقه علوم پزشکی تهران، مصرف داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی، باید با تایید و تجویز پزشک و زیر نظر وی انجام پذیرد و این تصور که چون این مواد طبیعی هستند و خوردن هر مقدار از آنها بی ضرر است، اشتباه است.

استفاده ی بیش از حد (در صورتی که دوز کم آن مفید باشد) از این مواد می تواند موجب مسمومیت و حتی در مواردی منجر به مرگ شود، مثلا استفاده بی رویه از گیاهی بنام انگشتانه، ممکن است باعث خستگی، ضعف عمومی، گیجی، توهم، سردرد، بی حالی، سرگیجه، غش، نامنظمی حرکات قلب، تاری دید، دو بینی، بی اشتهایی ، تهوع، استفراغ و... شود.

همچنین یک مشکل به ظاهر ساده ممکن است نشانه ی بیماری خطرناکی باشد؛ مثلاً سرفه می تواند نشانگر سل یا حتی سرطان ریه باشد، که در صورت عدم مراجعه ی به موقع به پزشک موجب وخیم تر شدن بیماری می شود.

بنابراین توصیه می شود در صورت بروز علائم خاص بیمارگونه، با مراجعه به پزشک نسبت به رفع مشکل اقدام کنید و در صورت تمایل به استفاده از داروهای گیاهی، با اجازه پزشک متخصص و زیر نظر وی اقدام به مصرف آن نمایید.

همچنین گاهی داروهای گیاهی تأثیر کمی بر درمان بیماری دارند و مصرف آنها با داروهای شیمیایی می تواند به نتایج بسیار امیدوار کننده منجر شود.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

گیاهی است به شکل گرز با برگهای کلفت و گوشتدار، علفی، پایا با ساقه های بزرگ و راست، شیاردار و به ارتفاع 0.2 تا 1.5 متر که کاملاً از برگهای تیغ دار و نیزه ای است. ریشه حجیم و بسیار بزرگ، تقسیم شده به قطعات نامنظم و دندانه دار دارد. سطخ رویین برگها به رنگ سبز و بدون پرز ولی سطح زیرین آن پرزدار و سفید است.
غنچه آن بسیار بزرگ و شامل گلهای لوله ای، محصور در براکته هایی(براکته: هلالی هایی به شکل گلبرگ) با ظاهر متفاوت( برحسب نژادهای مختلف این گیاه)است ولی این براکته ها در نژادهای مختلف ممکن است در قسمت انتهایی، با ظاهر گرد یا نوک تیز و ... باشد. ناحیه غیر آزاد براکته های آن که به قسمت زیرین غنچه ها متّصل شده اند گوشتدار و دارای ذخایر مختلف غذایی است. نهنج ضخیم و گوشتدار آن شامل گلهای زیبایی به رنگ آبی یا آبی مایل به بنفش و میوه اش شفاف، به رنگ قهوه ای تیره و منتهی به تارهای سفید و متعددی در قسمت انتهایی است.
موطن اصلی آن منطقه مدیترانه بوده و از قدیم مصریان، یونانیان و رومیها آن را می شناخته اند ولی امروزه به پرورش، به منظور تغذیه و استفاده های دارویی در نواحی مختلف بخصوص در قسمتهای جنوب غربی اروپا کشت می شود.
خواص گیاه آرتیشو:کنگر فرنگی علاوه بر آنکه براکته هایش پس از پختن غنچه ها به مصرف تغذیه می رسد(از پایه برگها و قسمتهای سفید برگ به عنوان سالاد استفاده می شود و از براکته های گوشتی نوع پرورش یافته آن به عنوان سبزی لوکس استفاده میگردد)، اعضای دیگر آن به علّت طعم تلخ و مواد مؤثری که دارند( یک عصاره تلخ، سینارین، لعاب، تانن ها، اسیدهای آلی و ویتامین آ که تمام این مواد مسهل صفرا بوده و برای بیماریهای مجاری صفرا و هپاتیک مفید هستند. کلسیم،فسفر،پتاسیم،ویتامینB1,B2 و B3 و آهن از دیگر مواد فراوان موجود در این گیاه می باشند بطوریکه در هر صد گرم برگ این گیاه شش میلی گرم آهن موجود می باشد) موجب تحریک و افزایش صفرا و دفع ادرار می گردند و از این نظر در بیماریهای مربوط به این دو عضو می توانند مصرف شوند.در عین حال اثر مقوی، مدر، مقوی معده، صفرابر،تب بر و ضد رماتیسم دارند و می توان از آنها در اختلالات کبدی نظیر یبوست های ناشی از عدم دفع صفرا، وجود صفرا در خون، ورم روده، پیدایش تخمیرات و مسمومیت های ناشی از عدم دفع مواد از روده، زردی، قولنج های کبدی، سنگهای صفراوی، افزایش کلسترول خون، احتقان کبدی، بیماریهای کبدی، گرمسیری و غیره استفاده نمود. مصرف آن در بیماریهای مختلف مانند مرض قند ناشی از نارسایی اعمال کبد، چاقی، سردردهای یک طرفه، کهیر، آسم، نقرس، سنگ کلیه، تصلب شرائین، رماتیسم، کمی دفع ادرار مفید می باشد و نیز مصرف خارجی آن در بیماری هایی نظیر اگزما، التهاب و ورم پوست بدن، Prurigo و غیره اثر مفیدی دارد ضمناً در بیماری هایی مانند آنژین، گریپ و تبهای گرمسیری موجب دفع سموم از بدن بیمار از راه ادرار و بهبود بیماری می شود.
طرز تهیه چای آرتیشو : برای تهیه چای آرتیشو ده تا پانزده گرم برگ خشک و بیست تا چهل گرم برگ تازه آنرا در یک قوری کوچک آبجوش دم کرده و پس از بیست دقیقه آنرا صاف کنید و هر روز یکی دو استکان آز آن بنوشید.
در ضمن آب آرتیشو نیز دارای خواص درمانی بوده و شیره برگ آرتیشو یا کنگر فرنگی دارای املاح املاح معدنی مختلف و سینارین Cynarine است و مصارف درمانی فراوان دارد ولی تهیه آن امروزه چندان معمول نیست. مصرف آن اوره خون و مقدار درصد غیر طبیعی کلسترول خون را کاهش می دهد. معمولاً آب آرتیشو به آب سبزیهای دیگر برای تأثیر بیشتر بر روی کبد افزوده می شود.
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

سریانی آن کلیلا ملکا ، فارسی آن را شاه بسه ، یا شاه افسر و ناخنک گویند .
گلهای اکلیل الملک دارای خواص تشنّج ، مرحم سینه ، قبض کننده و ضد عفونی کننده است . بوی ادرار را از بین برده ، ترشحات آن را زیاد می کند ، مجاری ادرار را ضد عفونی می نماید و در اسهال خونی ، ورم روده و روماتیسم نیز مصرف می شود . این گیاه چون مسکن و خواب آور است آن را در تحریکات عصبی ،انواع نورالژی ، سرفه های عصبی و گاز روده ها استعمال می کنند و نیز برای معالجۀ نزلۀ برونشها و ورم عقب حلق مصرف می کنند . برای معالجۀ ورم ملتحمۀ چشم خوب است . سی تا چهل گرم آن را در یک لیترآب باید جوشاند و مصرف کرد .
اکلیل کوهی نیز مقوی ، محرک ، مصلح معده و قاعده آور است .در امراض رعشه ، ضعف عصبی ، حزن و اندوه ، خستگی جسمی و روحی ، میگرن ، ورم کلیه ، یرقان ابیض ، خنازیر ، ضعف و طپش قلب مفید است .
دم کردۀ برگ و گل اکلیل کوهی برای آسم و نفخ معده ، سیاه سرفه ، ترشحات کیسۀ صفرا ، نارسایی کبد ، امراض جلدی و مخلوط آن به روغن زیتون برای گرفتگی عضلات و کمپرس آن برای درد مفاصل خوب است .
در جنوب الجزیره گرد اکلیل کوهی را جهت ضد عفونی برختنه اطفال می ریزند و این گیاه از فساد گوشت هم مانع می شود .
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»،«گیاه ملکه» و نامیده می‌شود.نخستین بار مصری‌ها این گیاه را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند. پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از این گیاه استفاده می‌کردند.
برای مثال شکارچیان آفریقایی از ژل آن بر بدن خود می‌مالیدند تا عرق نکنند و بدنشان بوی بد نگیرد!
از دهه ۱۹۳۰ به بعد تحقیقات علمی و وسیعی بر روی ترکیبات و خواص دارویی این گیاه انجام شد و دریافتند ژل صاف شده این گیاه قدرت عجیبی در درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها دارد.
برای درمان زخم‌های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می‌شد. اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می‌کند اما از کشف خواص بی بدیل آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد.
اغلب مردم به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضدآفتاب‌ها، مرطوب کننده‌ها و کرم‌های سوختگی با آلوئه ورا آشنا هستند.
اما امروزه حضور رو به فزونی آلوئه در محصولات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم. تولیدکنندگان شامپو مدعی هستند که اسیدیته معادل ۵/۴ این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم‌کننده ایده‌آل کرده است.
در حالی که متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می‌دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه می‌کنند.
این گیاه حداقل دارای ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابی است که برای معده، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.
ویتامین‌های تشکیل‌دهنده آن عبارتند از ویتامین C، B۱۲، B۶، B۲، B۱، A و E. «آلوئه ورا»با خاصیت اعجاب‌انگیز خود می‌تواند تمام اسید آمینه‌های ضروری بدن را در اختیار شخص مصرف‌کننده قرار دهد.
هیچ چیز این گیاه به تنهایی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده نیست. بلکه همراهی و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروه‌های مختلف غذایی است که آن را منحصر به فرد کرده است.
تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را می‌توان به جمع شدن تعدادی نوازنده در یک گروه بزرگ موسیقی تشبیه کرد. (همان طور که هر کدام آنها، هرگز و به تنهایی اثر و جاذبه اجرای گروهی و دسته‌جمعی را ندارند.)
ژل Aloe حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می‌کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می‌کند.
«آنتراکوئین» موجود در شیره Aloe به عنوان مسهل موثر عمل می‌کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می‌تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند.
از ژل Aloe برای درمان زخم‌های درونی و بیرونی نیز می‌توان استفاده کرد. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، سوختگی‌ها و یخ‌زدگی را تسریع می‌کند.
شیره ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می‌تواند سبب‌گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمی‌شود. با میزان مصرف کمتر، شیره Aloe می‌تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازه سنگ را کوچکتر کند.
این ماده به عنوان تسهیل‌کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است.
در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی در کپسول‌ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

کلوس با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff. به عنوان گونه ای جدید از جنس جدید Kelussia از تیره چتریان (Apiaceae) است. در منابع مختلف گذشته با نام های علمی Amircabiria odoratiaaima و Apium graveolens و Opopanax sp. نامگذاری شده است. به نظر می رسد نام آن از نام روستایی با نام «کلوسه» واقع در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان گرفته شده باشد. این گیاه بومی از گونه های دارویی، تغذیه ای و علوفه ای منطقه زاگرس مرکزی ایران است که در سایر مناطق جهان گزارش نشده است. گیاهی چندساله که ارتفاع آن در مرحله تشكيل بذر از 120 تا 200 سانتیمتر می رسد. این گیاه دارای ریشه ای راست و دوکی شکل به همراه غده بزرگی در قسمت بالایی است که محل ذخیره مواد غذایی مورد نیاز برای شروع نسل جدید در فصل رشد بعدی می باشد. برگ ها دارای بریدگی های پنجه ای شکل و در قاعده دارای دمبرگ های بلند و بدون غلاف است. گل آذین با گل های زرد رنگ به صورت چترهای انتهایی کاملا بارور و چترهای جانبی گل های نر و نابارور به صورت 2 تا 8 شعاعی می باشد. بذر گیاه درشت و صفحه ای شکل به رنگ قهوه ای مایل به به زرد می باشد. در سطح آن سه رگ برجسته دیده می شود. بخش هوایی حجمي معادل يك مترمربع از سطح خاك را مي‌پوشاند. در تيرماه گياه به بذر مي‌نشيند و بعد از تشكيل بذر سيكل فنولوژيكي آن به اتمام مي رسد و در تابستان و اوائل پاييز به خواب مي‌رود و بعد از آن مجدداً شروع به رويش مي‌نمايد. کلوس به طور كلي در مناطق با حداقل ارتفاع 2500 متر از سطح دريا كه سالانه به طور متوسط بيش از 450 ميليمتر بارندگي داشته و حداقل 60 درصد ريزشهاي جوي آن به صورت برف مي‌بارد، به خوبي رشد مي‌كند. دوره يخبندان در رويشگاه‌هاي کلوس حداقل 130 روز در سال مي‌باشد و حداكثر دماي هوا در طول فصل رشد رويشي گياه به ندرت از 20 درجه سانتي‌گراد تجاوز مي‌كند. در قسمتهايي از منطقه زاگرس مركزي كه ارتفاع كمتري از سطح دريا دارند، رويش اين گياه محدود به جهت‌هاي شمالي دامنه‌ها و ارتفاعات مي‌شودكه هم برف‌گيرتر بوده و هم از درجه حرارت پايين‌تري برخوردار هستند. رويشگاه‌هاي طبيعي کلوس بر روي خاكهاي كم‌عمق تا بسيار عميق با بافت متوسط تا سنگين كه ظرفيت نگهداري آب بالايي داشته و فاقد شوري و قليائيت مي‌باشند، ديده مي‌شود. در حال حاضر رويشگاه‌هاي طبيعي کلوس به قطعات كوچكي در استانهاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد، فارس و لرستان محدود مي‌شود.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

 

استفاده از گیاهان و محصولات تهیه شده از آنها برای درمان بیماری های عفونی در میان مردم سراسر دنیا رواج دارد. در این محصولات ترکیباتی وجود دارند که از رشد پاتوژن ها جلوگیری کرده و یا آنها را از بین می برند این ترکیبات فاقد اثرات سمی و یا با اثرات سمی کم برای سلول میزبان می باشند. در سالهای اخیر بررسی های زیادی خواص ضد میکروبی داروهای گیاهی را گزارش نموده اند و استفاده از این گیاهاندر تولید داروهای ضد میکروبی جدید بطور روزافزون در حال گسترش می باشد. تمایل به مصرف داروهای گیاهی در پی عوارض جانبی استفاده از آنتی بیوتیک های سنتزی بوده است. گزارشها حاکی از اثرات ممانعت کنندگی عصاره انار از رشد استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و کلبسیلا پنئومانیا است. پوست میوه انار دارای ترکیب Punicalaginمی باشد این ترکیب در برابر باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس ها مؤثر می باشد. در یک آزمایش اثرات ضد میکروبی عصاره پوست انار که با حلال هایقطبی مختلفی بدست آمده بود بر باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مورد بررسی قرار گرفت.  



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |

 

در معرض قرار گرفتن زياد سموم مي تواند روي سلامتي انسان به طور مستقيم يا غير مستقيم اثر بگذارد. از طريق بر هم زدن سيستم اکولوژيکي موجوداتي که در رودخانه ها و برکه ها و درياچه ها و اقيانوس ها و حتي جوي ها و جنگل ها و مزارع و ... هستند. از طرفي رها سازي سموم در محیط زيست اثرات متفاوت را در پي دارد. از آن جمله:
اثرات جهاني:
۱-ترکيبات شيميايي مي توانند درون اتمسفر جابجا شوند بدون اينکه هيچ محدوديت سياسي داشته باشند. به طوري که اثراتي از سموم د.دت . در قطب شمال و جنوب پيدا شده است. در حالي که هيچ وقت از آنها در اين مناطق استفاده نشده است.
۲- تشعشعاتي که از انفجار پايگاه اتمي چرنوبيل اوکراين در سال۱۹۸۶ خارج شد در سال۲۰۰۰ در انگلستان درون مزارع و مراتع سرايت کرد به طوريکه بسياري از دامداران نتوانستند بره هاي خود را به خريداران بفروشند.
آلودگي هوا :
۱-باران هاي اسيدي : که در حقيقت نتيجه آلودگي هوا است که به خاطر سوزاندن سوخت هاي فسيلي مثل ذغال سنگ و فراورده هاي نفتي و روغن ها مي باشد، که حاوي عناصري مثل نيتروژن و سولفور هستند. در حقيقت باران هاي اسيدي نتيجه انحلال اکسيد هاي نيروژن و گوگرد مي باشند و شامل ترکيباتي از جمله : نيتروس ها و نيتريک ها و سولفوروس ها و سولفوريک اسيد ها هستند.
۲-باران هاي اسيدي موجب پايين آمدنpHآب درون برکه ها به زير۶ مي شود. که در اين حالت يون هاي آلومنيوم موجود در آب باعث کشته شدن ماهي ها خواهد شد.( در صورتي که pH آب بالاتر از ۶ باشد ذرات آلومنيوم به فرم هيدروکسيد افزايش يافته و از دسترس موجودات خارج مي شود).
۳-توليدات حاصل از سوختن مواد فسيلي شامل : اکسيد هاي نيتروژن و اکسيد هاي گوگرد و نيز ترکيبات فرار آلي و اکسيد هاي کربن ( مونوکسيد و دي اکسيد کربن ) هستند. از طرفي بيشترين خسارت محيط زيست ناشي از اکسيدهاي کربن مي باشد که در اثرات گلخانه اي هم نقش دارند. اثرات گلخانه اي خود باعث گرم شدن هواي زمين و به دنبال آن ساير اثرات سوء اين مواد شيميايي خواهد شد.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:, توسط محمد امین |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.